EXECUTIVE663 Operativ teamledelse i kriser

Emnet har som mål å gi studentene forskingsbasert, praksisnær og relevant kunnskap om psykologiske, rettslige og organisatoriske forhold som påvirker teamatferd og ledelse i tidskritiske og krevende situasjoner der liv, helse eller grunnleggende verdier er truet. NB! Vi har kun 4 plasser til dette kurset og vi må derfor foreta fortløpende opptak. Opptakskrav er Bachelorgrad. Realkompetanse kan bli vurdert.

  • Varighet og studiepoeng

    2 semester — 20

  • Kursperiode

    Vår, Høst

  • Fordypning

    Kurs på masternivå

  • Kurstilbyder

    Universitetet i Bergen

Studentene lærer å analysere og forstå menneskelige faktorer som påvirker hvordan team samlet forstår situasjoner, koordinerer seg imellom, tar felles avgjørelse og samhandler.

Sentrale temaer som studentene jobber med er prinsippene som det nasjonale samfunnssikkerhets- og beredskapsarbeidet er basert på, og hvordan ulike typer kriser og trygghetsutfordringer påvirker virksomheter.

Studentene utvikler også ferdigheter og kompetanse om hvordan ledere kan få operative team til fungere godt i kriser (for eksempel ulykker innenfor transportsektoren, maritim sektor eller offshorevirksomhet) i samspill med andre etater og organisasjoner som tar hånd om helse og samfunnssikkerhet.

Videre er det et viktig mål at studentene skal lære å reflektere over hva som skjer med en organisasjon når en krise inntreffer brått og uventet, og hvordan ledelse og organisering i kriser skiller seg fra ledelse under normal drift.

Læringsutbytte
Kandidaten skal ved avsluttet emne ha følgende læringsutbytte:

Kunnskaper

  • Kandidaten kan identifisere utfordringer som operative kriseteam i kan stå overfor og vurdere fordeler og ulemper ved ulike løsninger på slike utfordringer
  • Forklare prinsippene som det nasjonale samfunnssikkerhet- og beredskapsarbeidet er basert på og analysere hvordan de påvirker kommunal ledelse, ansvar, oppgaver og samarbeid med ulike aktører innenfor og utenfor egen organisasjon
  • Reflektere over forskjeller og likheter mellom en organisasjon i kommunal sektor under normal drift og i kriseberedskap


Ferdigheter

  • Kandidaten kan analysere hvordan ulike typer kriser og trygghetsutfordringer påvirker virksomheten
  • Organisere og lede operative kriseteam i tråd med relevante lovregler og hovedprinsippene for samfunnssikkerhet- og beredskapsarbeidet i total forsvaret
  • Iverksatte relevante mottiltak mot de utfordringer som operative kriseteam i totalforsvaret (bedrifter, kommuner og fylkeskommuner) står overfor

Generell kompetanse

  • Kandidaten kan kommunisere effektivt i krisesituasjoner
  • Analysere hvordan et operativt kriseteam fungerer i krisesituasjoner

Hvorfor studere operative kriseteam

Det er lovpålagt for mange bedrifter å være forberedt på kriser. Bedrifter skal ha en beredskapsplan som beskriver tiltak for å håndtere ulykker og uønskede hendelser. Beredskapsplanen skal identifisere hva som kan gå galt og vurdere konsekvenser og definere hvordan virksomheten skal reagere.

Planen må tilpasses virksomhetens størrelse, risiko og behov – og gjøre den bedre rustet for både lokale og nasjonale kriser.

De bedriftene som er underlagt sikkerhetsloven, andre forskrifter – eller indirekte berørt gjennom samarbeid med virksomheter som er det skal derfor ha en beredskapsplan og være forberedt på kriser. Myndighetene (departementene) avgjør hvem som omfattes av sikkerhetsloven. Også leverandører til slike virksomheter kan bli underlagt kravene.

En ny undersøkelse viser at 8 av 10 bedrifter ikke kjenner til totalforsvaret, og bare 1 av 5 små bedrifter ser seg selv som en kritisk samfunnsfunksjon. Selv om dette kanskje ikke oppleves som viktig for den enkelte bedriftsleder, er det et vesentlig for myndighetene – og for totalforsvarets funksjon.

Totalforsvaret forutsetter bred deltakelse fra næringslivet – både gjennom tjenesteleveranser og sysselsetting. Pandemien viste tydelig hvordan samfunnet er avhengig av at alle bidrar: 4 av 5 store bedrifter opplevde produksjonsutfordringer under Covid-19, og 6 av 10 av disse mente årsaken lå hos underleverandører.

Dette viser behovet for at flere bedrifter har beredskaps- og kriseplaner. I dag har kun 1 av 5 små bedrifter slikt planverk. Her bør myndighetene vurdere insentiver for å styrke beredskapen.

Viktige datoer

  • 2025-08-15 Søknadsfrist
  • 2025-09-10 1. samling - onsdag 10. september - torsdag 11. september Sted: Bergen
  • 2025-11-19 2. samling - onsdag 19. november - torsdag 20. november Sted: Bergen
  • 2026-02-18 3. samling - onsdag 18. februar - torsdag 19. februar Sted: Bergen
  • 2026-05-06 4. samling - onsdag 06. mai - fredag 08. mai Sted: Bodø