Prosjekt- og prosesstyring er for deg som vil lære om prosjekt som en arbeidsform, om når det er hensiktsmessig å jobbe i prosjekt, og hvordan du organiserer prosessen i prosjektet.
Kurset inngår som kjernefag i Bachelor i HR og personalledelse.
Emnet ser på hvordan du kan styre prosesser og gjennomføre ulike prosjekter på en hensiktsmessig og effektiv måte. Du vil se på hva som påvirker prosjektets resultat og hvordan ressurser og verktøy som bør benyttes for å oppnå de forhåndsdefinerte målene.
Emnet vil også gjøre deg i stand til å foreta en kritisk vurdering av både prosess og fremdrift i prosjekter.
Prosjekt og prosesstyring består av følgende tema:
- Prosjekt som arbeidsform – kjennetegn
- Når prosjekt er egnet organisasjonsmåte – organiseringsformer og typer
- Faser i et prosjekt – prosjektets livssyklus
- Oppfølging og styring av prosjekter
- Risiko og usikkerhetshåndtering
- Prosjektlederrollen