Forbrukeratferd gir deg en forståelse for hvilke prosesser individet går gjennom ved kjøp av en vare eller tjeneste. Du skal også få forståelse for hvordan individets behov og motiver påvirker forbrukeren før, under og etter kjøpet.
Kurset inngår som kjernefag i Bachelor i HR og personalledelse.
Emnet fokuserer på hvordan individet lærer og bearbeider informasjon, og hvordan dette påvirker forbrukerens oppfatning av varen eller tjenesten. Det vil bli lagt vekt på psykologiske og økonomiske teorier knyttet til forbrukeratferd.
Emnet skal gjøre deg i stand til å bruke kundeinnsikt og teorier om forbrukeratferd i praktisk markedsføring. Herunder skal du kunne analysere hvordan endringer i markedsføringsmiksen for produkter og tjenester potensielt kan påvirke forbrukerne og deres atferd.
Forbrukeratferd består av følgende tema:
- Introduksjon til forbrukeratferd
- Segmentering av forbrukeren
- Forbrukernes beslutningsprosess
- Motivasjon og personlighet som drivkraft i konsum
- Persepsjon
- Læring og kunnskap
- Holdninger og holdningsendringer
- Familie, venner og referansegrupper
- Sosiale klasser og forbrukeratferd
- Kultur og subkultur
- Adopsjon av innovasjoner