Follow addiscolearning on Twitter    
  • Merkevareledelse 7,5 studiepoeng
    I denne studieenheten skal du få en innføring i hva merkevarer er og hvilke effekt effektiv merkevarebygging har for kunder og bedrifter.

    Beskrivelse
    Merkevareledelse fokuserer på hvilke virkninger en sterk merkevare har for bedrifter og forbrukere. Vi ser på hvordan merkevaren kan posisjoneres i kundens hukommelse, merkekjennskap og –kunnskap i tillegg til markedsposisjonering.

    Viktige temaer i kurset er merkearkitektur, prinsipper for styring av merkeporteføljen og fokus på strategier.

    Vi ser på ulike virkemidler for å bygge opp en merkevare med grep som merkeutvidelser, merkesamarbeid og markedskommunikasjon.

    Videre vil det fokuseres på hva merkevarer er, hvilke effekter de skaper – psykologisk for kunden og økonomisk for bedriften. I tillegg vil du lære litt om merkevarers historiske opphav og få en introduksjon til verdsettelse av merkevarer.

    Merkevareledelse består av følgende tema:

    • Psykologiske effekter av merkeverdi for kundene
    • Økonomiske effekter av merkeverdi
    • Verdifastsettelse av merkevarer
    • Merkekjennskap
    • Merkeassosiasjoner
    • Merkeposisjonering
    • Merkearkitektur
    • Merkeelementer
    • Merkesamarbeid
    • Merkeutvidelser
    • Kommunikasjonsplanlegging
    • Merkekommunikasjon
    • Taktikk og operative tiltak i bygging av merkevarer

    Læringsmål
    Merkevareledelse vil gjøre deg i stand til å utarbeide en merkeplan som omfatter posisjonering, merkevarestrategi, samt kjennskaps- og kunnskapsmål.

    Gjennomføring
    Studieløpet ditt er basert på arbeid med pensum, veiledningstekster, øvingsoppgaver, innsending av obligatoriske oppgaver, samt gjennomføring av en skriftlig eksamen.

    Fagstoffet på kursets nettsider er ordnet i en bestemt rekkefølge, slik at du lett forstår hva du skal gjøre til enhver tid.

    Du har gjennom hele studieløpet tilgang til en personlig veileder som svarer på faglige spørsmål og som kommenterer innsendingsoppgavene dine.

    I tillegg har du mange muligheter til å samarbeide og kommunisere med dine medstudenter på kursets nettsider.

    Her kan du lese mer om faget Merkevareledelse

    MAR 1 - Markedskommunikasjon - Høyskolen KristianiaMAR 3 - Forbrukeratferd - Høyskolen Kristiania


    Les om vår bruk av cookies her
    og våre regler for personvern her