Instructions: Clicking on the section name will show / hide the section.
Addisco samarbeider med flere akademiske miljøer om tilbud av kursenheter på høyt faglig nivå. Vi har en rikholdig portefølje av kurs på bachelornivå. Hvilke kurs vi tilbyr vil variere fra semester til semester. Vi garanterer ikke å kunne tilby deg studieplass hvert eneste semester. Hvert semester er det flere søkere enn det er kursplasser. Du må søke opptak på kurs for hvert semester - du kan altså ikke søke deg inn på hele bachelorprogrammet.
I samarbeid med Høgskulen på Vestlandet gir Addisco sine studenter mulighet til å sette sammen kurs til en selvvalgt bachelorgrad. Bachelorgraden er bygget opp av en breddeenhet i ledelsesfag, to fordypningsenheter i henholdsvis teknologiledelse eller personalledelse, samt et valgfag. Muligheten til å søke om selvvalgt bachelorgrad med fordypning i Teknologiledelse eller Personalledelse gis som en eksklusiv rett for studenter som studerer via Addisco.
Krav om selvstendig arbeid
Ved søknad om å oppnå en selvvalgt bachelorgrad må studenten legge fram materiale som viser at et
tilstrekkelig selvstendig arbeid er gjennomført. Studenten skal sette sammen mappe som består av
semesteroppgavene fra minst 3 av fordypningsmodulene kombinert med et refleksjonsnotat på 3-5
sider som ser på sammenhengen mellom de tre fagområdene semesteroppgavene representerer og
hvordan disse har bidratt til studentens egen utvikling og læringsprosess.
Det gis ikke ekstra studiepoeng for denne mappen, men den vurderes bestått/ikke bestått basert på
om studenten gjennom refleksjonsnotatet
Bachelor i ledelse med fordypning i teknologiledelse eller personalledelse |
||
Breddeenhet i ledelsesfag 75 stp. |
• Prosjektledelse
• Bedriftsøkonomisk
analyse
• Markedsføring
|
|
Fordypningsenhet i Teknologiledelse |
Fordypningsenhet i Personalledelse |
|
Fordypningsenhet |
• Total
Kvalitetsledelse
• Supply Chain Management - Logistikk
• HMS ledelse og endring
• LEAN ledelse
• Strategi og virksomhetsutvikling
• Innovasjons- og endringsledelse
|
• Human
Resource Management
• Forhandlinger og konfliktforståelse • Coaching som ledelsesverktøy
• HMS Ledelse og endring
• Strategi og virksomhetsutvikling
• Innovasjons- og endringsledelse
|
Valgfag 15 stp. |
• Et relevant valgfritt emne
|
• Et relevant valgfritt emne
|
Du kan lese mer om fag, mål og læringsutbytte i Bachelor i ledelse i dokumentet nedenfor.
Styrk din kompetanse innen ledelse, psykologi, økonomi, kvalitetsstyring, prosjektledelse, human rescource, markedsføring og logistikk. Dette er kurs som vil gi deg nye muligheter. Fire beståtte kurs fra Bachelorprogrammet gir Studie i Teknologiledelse 60 studiepoeng.
Studie i Teknologiledelse er første avstigningsplattformen i vår Bachelorgrad. De kursene du kan velge har kurskoden TEK. Studiet er utviklet med tanke på de som allerede har noen års yrkeserfaring men som mangler formalkompetanse. Addisco i samarbeid med Universitetet i Bergen og Høgskolen i Bergen har utarbeidet og tilrettelagt Studie i Teknologiledelse som gir 60 studiepoeng innenfor universitet og høgskolesystemet. Dette oppnår du med å gjennomføre og bestå fire av de tolv kursene i Bachelorprogrammet.
Studiet består av tolv kurs a 15 studiepoeng. Hvert kurs kan tas for seg og har ett semesters varighet. Alle kursene er lagt opp som internettbasert fjernundervisning i kombinasjon med helgesamlinger.
Ved å delta på samlingene vil du bli en del av lærende fellesskap hvor dine erfaringer og din jobbsituasjon blir direkte knyttet opp mot teori og pensum.
Universitetet og Høgskolen benytter noen av landets fremste lærerkrefter innenfor fagfeltene på disse kursene.
Kombinasjonen av dyktige forelesere, deltakernes erfaringer og den pedagogiske rammemodellen danner grunnlaget for disse kursene som har blitt meget anerkjent i næringslivet.
Du kan lese mer om de enkelte kursene ved å klikke på fanen med kursnavnet lengre ned på denne siden.
Ledere i første linje utsettes for økende krav til kompetanse, orienterings- og styringsevne, langt ut over det som en ofte grunnleggende teknisk utdanning gir basis for. Kunnskaper og ferdigheter fra flere fagfelter, slik som organisasjonsteori, ledelseteori og informasjonsvitenskap, er etterspurt og nødvendige. Ofte har utøverne selv erfaringer og innsikter som de kan begrepsfeste og utvikle ved studier og faglig veiledning. Universitetet i Bergen mener å kunne imøtekomme dette behovet ved studiet i Teknologiledelse, beskrevet nedenfor.
Studiet i Teknologiledelse gjennomføres etter oppdrag fra Addisco AS med Institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap (IAO) ved Universitetet i Bergen (UiB) som faglig og administrativt ansvarlig part. Addisco leverer elektronisk læringsplattform. Studiet gjennomføres i hovedsak som et fjernundervisningsopplegg via en elektronisk læringsplattform med innsending av oppgaveløsninger og deltagelse i diskusjonsgrupper som krav. I tillegg vil det bli tre samlinger på tre dager med erfaringsutveksling, kommunikasjonstrening gjennomgang av fagstoff. Kurset går som deltidsstudium over ett semester.
Kurset inngår i:
Kurset inngår i Studiet i Teknologiledelse og i Bachelor i Ledelse.
Neste undervisningssemester:
Vår 2019
Forelesningsplan vår 2019:
Uke | Tema | Aktivitet |
---|---|---|
02 | Selvstudie | Selvstudie |
03 | Introduksjonsmøte | Webinar |
06 | 1. helgesamling | 08. - 10. februar |
1. spørrerunde | Webinar | |
10 | 2. helgesamling | 08. - 10. mars |
2. spørrerunde | Webinar | |
14 | 3. helgesamling | 05. - 07. april |
16 | Eksamensseminar | Webinar |
Hjemmeeksamen |
Krav til studierett:
Kurset er først og fremst rettet mot yrkesutøvere, med formell studiekompetanse eller såkalt realkompetanse. Medlemmer av FLT har fortrinnsrett. Studentene tas opp på bakgrunn av forkunnskaper og erfaringer i arbeidslivet som anses som nødvendige og relevante for å nyttiggjøre seg studietilbudet. IAO forestår opptaket. Det innvilges begrenset studierett. Dette innebærer at retten til å studere ved universitetet er knyttet opp mot dette studietilbudet.
Mål og innhold:
Studiet i teknologiledelse skal gi grunnleggende innføring i ledelse av arbeidsenheter i teknologipregede virksomheter som er konkurranseutsatte og kundeorienterte. Studentene skal etter endt studium ha grunnleggende kunnskap om førstelinjelederes roller og oppgaver, kunne forstå den allmenne sosiale og organisatoriske konteksten for slike roller og kunne analysere og løse praktiske ledelsesoppgaver vedrørende kunderelasjoner, kvalitetssikring, jobbanalyser, informasjonssystemer, medarbeiderutvikling, samarbeid i lag og prosjekter og ha fått forutsetninger for å være kyndige deltakere i endringsprosesser.
Opplegget skal trene studentene i løse praktiske oppgaver med basis i teori og lærestoff, idet en søker å relatere analyser og løsninger til egne erfaringer på arbeidsplassen. Utveksling av og bearbeiding av erfaringsmateriale er en viktig del av læringsprosessen og har også til formål å fremme studentenes generelle evne til å tematisere og kommunisere om slike erfaringer.
Samlingene vil fokusere på tre hovedtema: organisasjonsteori, ledelsesteori og teamorganisering. Dagen før eksamen arrangeres det et eksamensseminar hvor studentene forbereder seg til eksamen gjennom gruppearbeid og oppgaveløsing.
Obligatoriske arbeidskrav:
Etter hver samling får studentene utlevert en obligatorisk skriftlig oppgave. De har ca. 14 dager på å besvare denne. Alle oppgavene må være bedømt til ”bestått” før studenten får gå opp til eksamen.
Emnebeskrivelse:
Teknologiledelse
Studiet gir deltakarane grundig kjennskap til sentrale kunnskapsområde innan prosjektfaget.
Studiet er modulbasert. Studieaktivitetar, case og oppgåver i kvar modul gir studentane høve til å bruke kunnskap, metodar og verktøy til å utvikle ferdigheiter som er avgjerande for å organisere, planlegge, følge opp, avslutte og evaluere eit prosjekt på ein forsvarleg måte.
Prosjektleiing (Project Management) er basert på ei vidareutdanning utvikla av Chifley Business School i Australia, og gjort tilgjengeleg for Addisco gjennom ein lisensavtale. Addisco er eigd av Forbundet for Ledelse og Teknikk (FLT).
Studiets omfang
Kurset inngår i:
Kurset inngår i Studiet i Teknologiledelse og i Bachelor i Ledelse.
Neste undervisningssemester:
Vår 2019
Struktur og fremdrift
Alle modulene og temaene er bygget over samme pedagogiske struktur; introduksjon inkludert læringsmål, presentasjon av teori, praktiske eksempler og case med påfølgende sammendrag, læringsaktiviteter, referanser, anbefalt litteratur og til slutt oppsummerende oppgaver.
Studieplan
Her kan du lese mer om Diploma in Project Management
Pedagogisk arbeidsform
Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, gruppearbeid, diskusjoner og praktiske øvelser. Kurset er basert på fire helgesamlinger, kombinert med bruk av læringsportalen Canvas underveis på kurset mellom samlingene.
Eksamen
Eksamen består av to deler:
Semesteroppgave: innleveringstidspunkt vil bli opplyst på Canvas.
Skriftlig hjemmeeksamen: 4 timers eksamen som foregår uten tilsyn.
Karakterskala: A-F, der F tilsvarer ikke-bestått. Begge delene må være bestått for å få karakter i emnet.
Jeg ønsker å søke opptak på Diploma in Project Management 15 sp
Kunnskapsmål:
Kandidatene skal ha grunnleggende forståelse for og kunnskaper om:
Ferdighetsmål:
Kandidatene skal etter endt kurset kunne:
Generell kompetanse
Etter endt kurs skal studenten kunne bidra til nytenkning og utvikling innen sine områder og kunne kommunisere om det meste innen for Total kvalitetsledelse beskrevet under avsnittet kunnskapsmål og ferdighetsmål. Kurset inngår i Studiet i Teknologiledelse og i Bachelor i Ledelse.
Kurs | 1. samling | 2. samling | 3. samling | 4. samling |
---|---|---|---|---|
Total kvalitetsledelse | 24. - 26. august | 21. - 23. september | 26. - 28. oktober | 23. - 24. november |
Emnebeskrivelse:
Total kvalitetsledelse
HMS 15 studiepoeng
Kursets hovedfokus er hvordan HMS-kultur kan ledes, utvikles og endres i organisasjoner.
Mål
Deltakerne skal:
Innhold
Ledelse:
Økonomi:
Lov- og avtaleverk:
Samspill:
Kurset inngår i:
Kurset inngår i Studiet i Teknologiledelse og i Bachelor i Ledelse.
Neste undervisningssemester:
Vår 2019
Studieplan
Her kan du lese mer om HMS ledelse og endring
LEAN 15 studiepoeng
Etter å ha fullført kurset Lean ledelse skal kandidatene kunne bidra til nytenkning og utvikling innen sine områder og beherske grunnleggende metoder som kundeverdianalyse, ståstedsanalyse, verdistrømskartlegging, styring og bruk av produksjonstavler og daglig målstyring.
De skal kunne beherske ulike lederroller i virksomheter med "LEAN kultur" og bidra aktivt i videreutvikling av virksomheter basert på prinsippene i Lean og på selvstendig grunnlag oppdatere sin kunnskap gjennom bruk av internett, litteratur og gjennom kontakt med andre aktuelle fagmiljøer.
I kurset gjennomgås:
Kurset er bygd opp som en kombinasjon av nettstudium og fire obligatoriske samlinger (torsdag - lørdag / fredag - søndag). Tre av samlingene foregår ved Høgskulen på Vestlandet, mens en samling vil bli lagt et annet sted i Norge. Det kreves forkunnskaper tilsvarende kurset Total kvalitetsledelse 15 studiepoeng.
Neste gjennomføring
Vår 2019
Les mer om Lean ledelse
Kurset skal gi grunnleggende kunnskaper i bedriftsøkonomisk teori og metode. Kurset starter med en innføring i registrering av de vanligste regnskapsmessige transaksjonene. Det skal gis innsikt i registreringsprinsipper, registreringsrutiner og kontoplan. Kursdeltakerne skal også lære å avslutte og å presentere et årsregnskap. Deretter gjennomgås hvordan regnskapsdata videre bearbeides gjennom driftsregnskap for bruk i ulike beslutningssammenhenger. Kalkylemetoder og teknikker for økonomiske beslutninger på kort og lang sikt vil stå sentralt.
Videre skal kurset gi innsikt i prinsipielle og praktiske problemstillinger i tilknytning til anskaffelse og anvendelse av kapital, med spesiell vekt på ulike modeller for prosjektvurdering.
Studiets omfang
Bedriftsøkonomisk analyse består av 18 ulike temaer. Studiet er bygget opp av en kombinasjon av nettstudier og fire helgesamlinger, samt en desentralisert eksamen.Bedriftsøkonomisk analyse er et deltidsstudium på ett semester. Vårsemesteret starter i januar og avsluttes med eksamen i juni. Høstsemesteret har oppstart i august og eksamen i desember.
Struktur og fremdrift
Alle modulene og temaene er bygget over samme pedagogiske struktur; hensikt og læringsmål, introduksjon, læringsaktivitet, oppsummerende oppgaver, sammendrag, referanser og anbefalt litteratur.
Den første samlingen er ved studiestart.
Studiemetoder og materiell
Bedriftsøkonomisk analyse bruker læringsplattformen AddiscoLearning. Her finnes opplæringsmateriell og oppgaver. Ett studiehefte og to fagbøker kommer i tillegg. Det er fire obligatoriske innsendingsoppgaver til studiet Bedriftsøkonomisk analyse.
Veiledning
Veiledning blir gitt i forbindelse med samlingene i Bergen. Studentene vil videre ha kontakt med fagpersonell og medstudenter gjennom AddiscoLearning. Studentene vil også ha adgang til Addiscos supportmail gjennom hele studiet.
Kurset inngår i:
Kurset inngår i Studiet i Teknologiledelse og i Bachelor i Ledelse.
Neste undervisningssemester:
Vår 2019
Fagbeskrivelse
Eksamen
Studiet avsluttes med en skriftlig eksamen over fire timer. Eksamen arrangeres desentralt. Alle obligatoriske oppgaver må være bestått for å avlegge eksamen. Eksamensoppgaven blir bedømt etter det nye karaktersystemet, en sekstrinns skala fra A til F, hvor F er ikke bestått.
Litteratur
Olav Innselset: "Innføring i regnskap"
Aage Sending: "Innføring i bedriftsøkonomi"
Bøhren og Gjærum: "Prosjektanalyse. Investering og finansiering"
Studieopplysninger
1. Struktur: Fjernundervisning via Internett. Fire samlinger. Samlinger finner sted i Bergen.
2. Eksamen: Skriftlig eksamen arrangeres desentralt.
3 Pris: FLTs melemmer som omfattes av etter- og videreutdanningsordningen får dekket alle utgifter. Pris for ikke-medlemmer er kr 29 900,-. I tillegg kommer utgifter til pensum og reise og opphold i forbindelse med samlinger og eksamen.
4. Opptakskrav: Eksamen fra videregående skole. Studenter kan tas opp med utgangspunkt i realkompetanse etter spesielle regler. For dem som søker opptak på grunnlag av realkompetanse må opplysninger om arbeidserfarning, organisasjonsarbeid, fagbrev og annen relevant virksomhet komme fram i søknad. Alle vitnemål må være stemplet av offentlig kontor/tjenestemann eller av kopierings/avskrivningsbyrå.
Les mer om Bedriftsøkonomisk analyse
Jeg ønsker å søke opptak på Bedriftsøkonomisk analyse 15 sp
HRM 15 studiepoeng
Studiet skal gi grunnleggende kunnskaper om HR funksjonens ansvar, rolle og oppgaver i styring og ledelse av organisasjoner. Krav til HR som forretningspartner og prosessansvarlig vektlegges, og relevante prosesser, metoder og verktøy gjennomgås. Hovedtema vil være de oppgaver som HR er ansvarlig for og som skal sikre at organisasjonen når sine (forretningsmessige) mål og ambisjoner.
Det vektlegges å knytte relevant litteratur/pensum til beste praksis i private og offentlige organisasjoner
Mål
Kunnskap
Kandidaten skal gjennom kursprogrammet få kunnskap om
Ferdigheter
Kandidaten skal
Generell kompetanse
Kursprogrammet vil gi deltakerne kompetanse til å:
Innhold
Det blir lagt til rette for individuell veiledning.
Organisering
Kurset er modulbasert med 4 helgesamlinger.
Kurset inngår i:
Kurset inngår i Studiet i Teknologiledelse og i Bachelor i Ledelse.
Neste undervisningssemester:
Vår 2019
Arbeidsformer
Forelesninger, gruppearbeid, individuell oppgaveløsning, presentasjoner og rollespill. Bruk av eksterne ressurspersoner og gjesteforelesere etter behov. Addiscolearning vil brukes som digital læringsplattform.
Vurdering
Kursprogrammet avsluttes med en presentasjon av en individuell prosjektoppgave og en muntlig eksamen. Karakter blir gitt på grunnlag av innlevert prosjektoppgave (50%) og muntlig eksamen (50%). Det benyttets bokstavkarakterer fra A til F.
Retningslinjer for det individuelle prosjektarbeidet, inkludert vurderingskriterier og frister vil bli utdelt ved prosjektarbeidets begynnelse. Disse vil også omtale nærmere opplegg for veiledning.
Det vil foreligge retningslinjer for muntlig eksamen.
Strategi- og virksomhetsutvikling 15 stp
Innledning
Faget skal gi grunnleggende kunnskaper i foretaksstrategi og strategisk analyse, samt utvikling av ny virksomhet i og utenfor eksisterende virksomhet
Læringsutbytte
Studentene vil etter å ha gjennomført og bestått dette emnet kunne:
Kunnskaper:
Forklare grunnleggende prinsipper og begreper innen strategisk ledelse
Beskrive hvordan strategivalg baseres på analyser av forhold eksternt og internt i en virksomhet
Beskrive hvordan man gjennom strategisk analyse kan identifisere og sikte seg inn mot nye virksomhetsområder
Ha kunnskap om innovasjon og entreprenørskap
Ha kunnskap om virksomhetsutvikling
Ha kunnskap om ulike varianter av forretnings- og inntjeningsmodeller
Ferdigheter:
Identifisere egenskaper ved en bransje, og hvilke muligheter og trusler dette kan utgjøre for en bedrift i denne bransjen
Kartlegge interne arbeidsbetingelser i en bedrift
Identifisere en virksomhets verdikonfigurasjon
Identifisere en virksomhets forretningsmodell
Foreslå en strategi basert på en bedrifts omgivelser og interne ressurser
Foreslå potensielle satsningsområder basert på strategisk analyse
Forklare teknologiutviklingen sin påvirkning på strategi
Beskrive fordeler og ulemper ved ulike internasjonaliseringsstrategier
Generell kompetanse:
Forstå betydningen av strategi i den løpende drift av en virksomhet
Vurdere en virksomhet sin plass i makromiljøet, forstå innvirkningen bedriften og makromiljøet har på hverandre
Forstå betydningen av å utvikle og skape nytt i eksisterende virsomheter som et ledd i en langsiktig strategi
Innhold
Strategi er grunnlaget for forretningsdrift. Strategiske valg skal hjelpe en bedrift til å skape seg konkurransefortrinn i forhold til andre bedrifter i bransjen, til å skape verdi for sine kunder og i siste instans til å skape verdi for sine eiere, samtidig som samfunnsansvar skal utvises.
Utgangspunkt for strategi er en analyse av eksterne forhold som påvirker bedriften. Disse forholdene endrer seg nå i et tempo som er stadig høyere, og både teknologi, produksjonsmetoder og kundebehov endrer seg stadig raskere.
Faget skal gi en grunnleggende forståelse av hvordan bransjespesifikke forhold og makroforhold (eksterne forhold) kan identifisere trusler og muligheter i ulike næringer. Videre skal faget formidle hvordan bedriftsinterne ressurser og kapabiliteter (interne forhold) kan avdekke enkeltbedrifters styrker og svakheter. Analyse av disse forhold legger grunnlaget for strategivalg, for eksempel i retning av en kostnadslederstrategi eller differensieringsstrategi. Studentene bør også få en grunnleggende forståelse av ulike internasjonaliseringsstrategier, konsernstrategier, kjennetegn ved regionale/nasjonale komparative fortrinn, og foretaksetikk.
Fokus i faget skal ligge både på strategi i den løpende drift av en virksomhet og på strategier for å skape ny virksomhet både innenfor og utenfor rammene av eksisterende virksomhet.
Pedagogiske arbeidsformer
Kurset er modulbasert med 4 helgesamlinger pluss eksamen. Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, gruppearbeid og praktiske øvelser.
Forkunnskaper
Det er en fordel at studentene har grunnleggende ferdigheter i markedsføring og organisasjonsfag. Noen forkunnskaper i økonomi er en fordel.
Kurset inngår i:
Kurset inngår i Studiet i Teknologiledelse og i Bachelor i Ledelse.
Neste undervisningssemester:
Vår 2019
Jeg ønsker å søke opptak på Strategi- og virksomhetsutvikling 15 sp
Innovasjons- og endringsledelse 15 studiepoeng
Innledning
Kursets formål er å utvikle studentenes kunnskaper og ferdigheter som vil sette dem i stand til å bidra aktivt i innovasjons- og endringsprosesser. Kurset har en praktisk tilnærming hvor en tar utgangspunktet i cases for å illustrere endring og metoder for endring og innovasjoner.
Læringsutbytte
Ved fullført kurs i Innovasjons- og endringsledelse skal studenten:
Kunnskaper
Ferdigheter
Generell kompetanse
Innhold
Pedagogiske metoder
Arbeidsformene vil variere mellom forelesninger, gruppearbeid og praktiske øvelser. Kurset gjennomføres som fjernundervisning i kombinasjon med fire helgesamlinger.
Kurset inngår i:
Kurset inngår i Studiet i Teknologiledelse og i Bachelor i Ledelse.
Kurs | 1. samling | 2. samling | 3. samling | 4. samling |
---|---|---|---|---|
Innovasjon og endringsledelse | 24. - 26. august | 21. - 23. september | 26. - 28. oktober | 16. - 18. november |
Les mer innovasjon og endringsledelse
Jeg ønsker å søke opptak på Innovasjon og Endringsledelse 15sp
Markedsføring 15 studiepoeng
Kurset skal gi forståelse for filosofien bak moderne markedsføring og kjennskap til de virkemidler markedsføringen benytter. Gjennom teori og praktiske case-oppgaver utdypes og praktiseres kunnskapene.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Kandidaten skal kunne beskrive markedsføring som funksjon, prosess og aktivitet. Gjennom denne kunnskapen vil kandidaten få innsikt i både strategiske og taktiske virkemidler man har til disposisjon. Man vil blant annet få kunnskap om hvilke konkurransevirkemidler (de 5 P’ene) enhver bedrift har til sin disposisjon og kunne forklare hvordan anvendelsen av konkurransemidlene henger sammen. Skal ha kunnskap om segmentering og forskjellige kriterier som benyttes for å dele inn et marked i segmenter. Skal kjenne til forskjellige markedsundersøkelsesformer. Den innsikt man kan få fra kunder og konkurrenter gjennom markedsundersøkelser vil være vesentlig for å forstå kundenes atferd i markedet. Dette er en viktig forståelse for å forstå hvorfor bedrifter må være markedsorienterte i sin tilnærming til et marked. Skal kjenne til de ulike stadiene i et produkts livssyklus og hvordan forskjellige strategier i de ulike stadiene påvirker produktets suksess. Kandidaten vil også få kunnskaper om de nyeste teoriene innen fagfeltet. Man vil blant annet se på hvordan kundene i dag i langt større grad enn tidligere utvikler varer og tjenester sammen med produsentene (co-produksjon). I tillegg vil kandidaten få kunnskap om den nye opplevelsesøkonomi som har vokst frem de siste 10 årene.
Ferdigheter
Kandidaten skal utvikle ferdigheter innenfor følgende områder:
Kunne anvende markedsføringsteori på praktiske problemstillinger.
Kunne anvende strategiske virkemidler for å posisjonere produkter.
Kunne utarbeide en konkret markedsplan for en bedrift.
Kunne analysere kjøpsatferdsprosessen til potensielle kunder.
Kunne anvende mix`en av de 5-P’ene på et produkt:
Hvordan finne «riktig» pris og beregne inntjening?
Hvordan arbeide med produktutvikling og innovasjon?
Hvordan kan man best kommunisere til og med forbrukerne?
Hvordan distribuerer man produktene ut til kundene?
Hvordan utvikler og motiverer man egne ansatte til å levere våre produkter på en best mulig måte
Kunne dele inn et marked i segmenter basert på praktiske kriterier.
Kunne planlegge og gjennomføre en markedsundersøkelse.
Kunne planlegge lanseringer av produkter internasjonalt
Kunne vurdere spesifikke etiske og samfunnsansvarlige utfordringer.
Generell kompetanse
Kandidaten skal oppøve seg generell kompetanse som gjør han/henne best mulig i stand til å jobbe markedsrettet og tenke markedsorientering. Kandidaten skal være i stand til å analysere et marked, planlegge, gjennomføre og kontrollere aktiviteter for å markedsføre et produkt eller en tjeneste i forbrukermarkedet. I analysen av markedet skal man oppøve kompetanse i forhold til å avdekke hvem som er de mest attraktive kundene og hvilke konkurrenter vi må være spesielt oppmerksomme på. Kandidaten skal også være i stand til å reflektere over ulike etiske utfordringer i forhold til hvordan markedsføringstiltak kan påvirke forbrukerne.
Innhold
Pedagogiske arbeidsformer
Undervisningen blir gjennomført som plenumsforelesninger. Det legges opp til en rekke case og praktiske oppgaver som løses i forelesning. Casene presenteres og diskuteres i plenum og deltakerne vil få ulike roller i noen av oppgavene.
Forprøver
2 innleveringer må være bestått før eksamen kan avlegges.
Vurdering
4 timer skriftlig eksamen. Bokstavkarakter.
Litteratur
Gjennomføring
Kurset gjennomføres som fjernundervisning i kombinasjon med tre helgesamlinger.
Kurset inngår i:
Kurset inngår i Studiet i Teknologiledelse og i Bachelor i Ledelse.
Neste undervisningssemester:
Kurs | 1. samling | 2. samling | 3. samling | Eksamen |
---|---|---|---|---|
Markedsføring | 24. - 26. august | 21. - 23. september | 26. - 28. oktober | Fastsettes senere |
Emnebeskrivelse:
Markedsføring
Jeg ønsker å søke opptak på Markedsføring 15sp
Mål og innhold
Kurset gir en innføring i juridiske emner med særlig relevans for næringslivet, herunder en generell innføring i hvordan rettssystemet fungerer og i juridisk metode. Det gir også en innføring i ulike konfliktløsingsmekanismer. Studentene får en innføring i følgende juridiske emner:
Læringsutbyte
Etter at kurset er gjennomført skal studentene kunne
Undervisningsformer og omfang av organisert undervisning
Forelesninger og oppgaveløsning i grupper (35 timer totalt), veiledning på nett (2 timer pr. student) og obligatorisk hjemmeoppgave. Undervisningen skjer i form av to helgesamlinger og nettbaserte forelesninger.
Obligatorisk undervisningsaktivitet
Godkjent obligatorisk hjemmeoppgave. Studenter som får oppgaven underkjent, får anledning til å levere den én gang til.
Vurderingsformer
Fire timers skoleeksamen. Studenter som har gyldig forfall til eksamen eller stryker får tilbud om kontinuasjonseksamen.
Kurset inngår i Studiet i Teknologiledelse og i Bachelor i Ledelse.
Neste undervisningssemester
Høst 2018
Uke | Tema for selvstudium | Kursmodul | Undervisning |
---|---|---|---|
34 | Innføring i norsk rett og juridisk metode | 1 | Webinar 23. aug. kl 19:00-20:00 |
35 | Alminnelig kontraktsrett | 2 | |
36 | Alminnelig kontraktsrett | 2 | Webinar 03. sep. kl 19:00-20:00 |
37 | Spesiell kontraktsrett | 3 | |
38 | Spesiell kontraktsrett | 3 | Webinar 20. sep. kl 19:00-20:00 |
39 | Konkurranserett | 4 | |
40 | Konfliktløsning | 5 | Helgesamling 05. - 07. okt. |
41 | Immaterialrett | 6 | |
42 | Immaterialrett | 6 | Webinar 15. nov. kl 19:00-20:00 |
43 | Obligatorisk kursoppgave | Utleveres 19. okt. | Innleveres 29. okt. |
44 | Erstatningsrett | 7 | |
45 | Erstatningsrett | 7 | Webinar 08. nov. kl 19:00-20:00 |
46 | Selskapsrett | 8 | |
47 | Arbeidsrett | 9 | Helgesamling 23. - 25. nov. |
48 | Repetisjon | ||
49 | Repetisjon | ||
50 | Repetisjon | ||
02 | Hjemmeeksamen | 10. januar kl. 09:00 - 15:00 |
Praktiske råd
Modulen omhandler mange emner og mye lesing. Det er derfor viktig at du arbeider jevnt gjennom semesteret. Det anbefales at du tar egne notater, og at du prøver å stille spørsmål ved det du leser. Det vil også være en fordel å ha sentrale lover foran deg, slik at du kan slå opp når det vises til bestemmelser i loven.
Det er som sagt sjelden at et juridisk problem kan løses ved å svare ja eller nei. Som oftest må man sette opp argumenter for og mot en løsning, og denne argumentasjon bør baseres på rettslige kilder som lover og dommer. Du har mulighet for å diskutere problemstillinger og spørsmål du har med andre studenter ved hjelp av læringsplattformen AddiscoLearning.
Kursopplysninger
1. Struktur: Fjernundervisning via mittuib. To samlinger som finner sted i Bergen.
2. Eksamen: 4 timers skriftlig hjemmeeksamen
3. Pris: FLTs medlemmer som omfattes av støtteordningen for etter- og videreutdanning får dekket kursutgiftene. Pris for ikke-medlemmer er kr 32 400,-. I tillegg kommer utgifter til pensum og til reise og opphold i forbindelse med samlinger og eksamen.
4. Opptakskrav: Eksamen fra videregående skole. Studenter kan tas opp med utgangspunkt i realkompetanse etter spesielle regler. For dem som søker opptak på grunnlag av realkompetanse må opplysninger om arbeidserfaring, organisasjonsarbeid, fagbrev og annen relevant virksomhet komme fram i søknaden. Alle vitnemål må være stemplet av offentlig kontor/kopierings/avskrivningsbyrå.
Emnebeskrivelse:
Jus for næringslivet
Logistik 15 hp, 15 ECTS - kurset tilbys i samarbeid med Högskolan Väst, Trollhättan.
Logistik handlar om effektiva materialflöden som är centralt för de flesta företags lönsamhet både för kunder och leverantörer. Den här kursen består av två delar och den första delen är grundläggande och ger en översikt till området med fokus på tillverkande och distribuerande företag. Den andra delen tar upp kund- och leverantörssamarbeten med fokus på kundstyrda flöden.
Innehåll – Del 1
Innehåll – Del 2
Genomförande
Kursen bedrivs enligt Högskolan Västs koncept arbetsintegrerat lärande. Det innebär att de inlämningsuppgifter och projektarbeten som ingår kommer att bygga på exempel som du som deltagare hämtar från ditt företag samt projektbaserade case-uppgifter.
Nätbaserad kursform
Kursen bedrivs huvudsakligen i nätbaserad form och kompletteras med tre helgseminarier över en hel termin. Dessa genomförs i Trollhättan och/eller i Norge. En av helgträffarna i Sverige sker vid Produktionstekniskt Centrum (PTC) i Trollhättan.
Inspelade föreläsningar och uppgifter kommer att vara tillgängliga i Addiscos lärplattform. Viss kommunikation kommer att ske via webb-mötessystem som kan tillhandahålls av Högskolan Väst, till exempel Adobe Connect.
Examination
Kursen examineras genom muntlig och/eller skriftlig redovisning av inlämningsuppgifter och projektarbeten. Delar av examinationen kan ske nätbaserat. Betygsskalan är underkänd eller godkänd.
Om du godkänns på examinationen får du förutom dina högskolepoäng också ett diplom där det framgår att du deltagit i kursen.
Kurset inngår i:
Kurset inngår i Studiet i Teknologiledelse og i Bachelor i Ledelse.
Neste undervisningssemester:
Vår 2018
Coaching - 15 studiepoeng
Innledning
Studiet er utviklet for at ledere og medarbeidere i private og offentlige virksomheter skal gis mulighet til å forbedre sin kommunikasjons- og relasjonskompetanse som grunnlag for en coachende lederstil. Det mellommenneskelige og lærende perspektivet i ledelse står i fokus i studiet. Dette studiet gir innsikt i hvordan man som en coachende leder kan bidra til at medarbeidere, team og virksomheter kan videreutvikle sine talenter og realisere sine mål.
Studentene skal planlegge, gjennomføre, reflektere og dokumentere faktiske tiltak på arbeidsplassen som bidrar til læring og vekst, både for seg selv som studenter og for de som ledes på arbeidsplassen. Studentene skal utvikle handlingskompetanse gjennom å anvende strategier, metoder og verktøy fra coaching og nyere ledelsesteorier.
Læringsutbytte
Kunnskap
Ferdigheter
Generell kompetanse
Innhold og oppbygging
Studiet er organisert som nettbasert fjernundervisning i kombinasjon med tre helgesamlinger. Innholdet i studiet tar utgangspunkt i studentenes arbeidspraksis og koblingen mellom praksiserfaringer og relevant teori. Teorien skal konkretiseres og prøves ut som grunnlag for refleksjon og individuell utvikling av coachingkompetanse med fokus på ledelse av relasjoner.
1. samling
2. samling
3. samling
Kurset inngår i:
Kurset inngår i Studiet i Teknologiledelse og i Bachelor i Ledelse.
Kurs | 1. samling | 2. samling | 3. samling | Eksamen |
---|---|---|---|---|
Coaching | 24. - 26. august | 21. - 23. september | 26. - 28. oktober | Annonseres senere |
Undervisningsspråk:
Norsk
Arbeids- og undervisningsformer
DET ER KRAV OM OBLIGATORISK DELTAKELSE PÅ SAMLINGER. FRAVÆR UTOVER 20% VIL IKKE BLI GODTATT.
Les mer om coaching
Organisasjonspsykologi 15 studiepoeng
Mål og innhald
Generelle læringsmål
Organisasjonspsykologi gir en skolering i sentrale teorier og perspektiver innen det organisasjons-psykologiske fagområdet. Organisasjonspsykologi fokuserer primært på studiet av organisasjoner og grupper, og leiing av disse. Et viktig siktemål er å gjøre studentene bevisste på de delene av organisasjonspsykologien som er vitenskapelig fundert, ved at nyere empiri vektlegges i undervisningen. Faget kan deles inn i syv seksjoner som er innbyrdesrelatert.
Undervisningsspråk
Norsk
Undervisningsformer og omfang av organisert undervisning
Læringsutbytte - Kunnskaper
Tema 1: Psykologisk organisasjonsteori
Studenten skal tilegne seg følgende kunnskaper om organisasjonsteori ut fra et psykologisk perspektiv:
Tema 2: Kommunikasjon i organisasjoner
Studenten skal tilegne seg følgende kunnskaper om kommunikasjon i organisasjoner:
Tema 3: Ledelse
Studenten skal tilegne seg følgende kunnskaper om ledelse:
Tema 4: Individuelle forskjeller
Studenten skal tilegne seg følgende kunnskaper om individuelle forskjeller:
Tema 5: Dannelse og utvikling av grupper og team i virksomheter
Studenten skal tilegne seg følgende kunnskaper om grupper og team i en arbeidslivskontekst:
Tema 6: Organisasjonskultur
Studenten skal tilegne seg følgende kunnskaper om organisasjonskultur:
Tema 7: Organisasjonsutvikling og omstillinger i organisasjoner
Studenten skal tilegne seg følgende kunnskaper om organisasjonsutvikling og omstillinger i organisasjoner:
Læringsutbytte - Ferdigheter
Ved fullført emne skal kandidaten kunne reflektere og gjøre rede for sentrale begreper og modeller innenfor det organisasjonspsykologiske feltet, inklusive hvordan en rekke kjennetegn ved organisasjonen og organisasjonsmedlemmene samvirker i forhold til det å oppnå gode resultater, så vel som organisasjonsmedlemmenes jobbtilfredshet og helse. Kunnskapene skal kunne fremstilles skriftlig, men også i muntlige kontekster, og skal ha en direkte praktisk nytteverdi i ulike sammenhenger (lederfunksjon, arbeidstakerkontekst, personalarbeid etc.).
Krav til forkunnskaper
For å kunne melde seg opp til eksamen i emnet må man ha generell studiekompetanse eller oppfylle krava til realkompetanse. Ut over dette er der ingen spesielle krav til forkunnskaper.
Læremidler
Anbefalt litteratur vil bli oppgitt
Vurderingsformer
En ukes hjemmeeksamen. Emnet vurderes som fullført ved bestått eksamen. Fra eksamen utleveres har du en 7 døgn til å levere besvarelsen. Veiledende arbeidsmengde er 3 arbeidsdager (ca 24 timer). Eksamen gis som hjemmeeksamen og det er ikke nødvendig og ta fri fra jobb for å gjennomføre eksamen.
Karakterskala
Ved sensur av emnet benyttes karakterskalaen A - F, der F er ikke bestått.
Emneevaluering
Emnet vert evaluert i tråd med Det psykologiske fakultet sine rutiner for deltakende evaluering og UiB’s kvalitetssikringssystem.
Kurset inngår i
Studie i Teknologiledelse, NB! kan også inngå som valgfag i Bachelor i Ledelse
Neste undervisningssemester
Høst 2018
Forelesningsplan høst 2018
Uke | Dato | Aktivitet | Fredag (kl. 1600-2000) | Lørdag (kl. 0900-1700) | Søndag (kl. 0900-1300) |
---|---|---|---|---|---|
37 | 14.-16. sep | Samling | Kommunikasjon i org. | Grupper og effektive team |
Personlighet og ind. faktorer |
Websamling | |||||
42 | 19.-21. okt | Samling | Perspektiv på positiv ledelse | Konflikt i arbeidslivet | Stress og mestring i arbeidslivet |
Websamling | |||||
46 | 16.-18. nov | Samling | Organisasjonskultur | Endring, OU og org. læring | Destruktiv ledelse |
Websamling | |||||
XX | XX. - XX. XX | Hjemmeeksamen |
Emnebeskrivelse:
Organisasjonspsykologi
Jeg ønsker å søke opptak på faget Organisasjonspsykologi 15sp
Konflikthåndtering og forhandlinger 15 studiepoeng
Innledning
I organisasjoner er konflikt og forhandlinger to
fenomen som de fleste forholder seg til daglig i ulike sammenhenger. I dette
kurset vil studentene få både praktisk og teoretisk innsikt i hvordan man kan
tilnærme seg dette på konstruktive måter.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter å ha gjennomført kurset skal kandidaten:
· Ha avansert forståelse av forhandlingsteori og hvordan den kan brukes for å utvikle gode avtaler.
Ferdigheter
Etter å ha gjennomført kurset skal kandidaten:
Generell kompetanse
Etter å ha gjennomført kurset skal kandidaten
Innhold
I første del av kurset vil vi fokusere på
konfliktforståelse og konfliktanalyse. Konflikter kan skape store utfordringer
og være ødeleggende, men de kan også være utgangspunkt for innovasjon og ny
innsikt. Det er viktig med en god forståelse av årsaker til konflikter og
hvordan de utvikler seg. I følge konfliktteori er det selve håndteringen som er
avgjørende for om konflikter får positive eller negative konsekvenser.
I andre del av kurset vil studentene få en grundig forståelse for ulike forhandlingssituasjoner og sentrale dilemma i forhandlinger. Det vil bli praktiske øvelser og teoretiske forelesninger om både distributive og integrative forhandlingssituasjoner, samt flerpartsforhandlinger og assisterte forhandlinger (mekling). Det vil fokuseres på hvordan man kan utvikle avtaler av god kvalitet gjennom forhandlingsprosessen.
Det vil være tre samlinger av tre dager i dette emnet. De ulike samlingene vil være bygget opp på følgende måte: Fredag: 4 timer (fra kl 16:00-20:00), lørdag: 8 timer (fra kl 09:00-17:00), søndag: 5 timer (fra kl 09:00-13:00).
Samling 1: Konfliktforståelse og konfliktanalyse. Introduksjon til forhandlinger.
Samling 2: Forhandlingsteori. Strategier i forhandlinger
Samling 3: Forhandlinger og konflikthåndtering. Etiske dilemma.
Arbeidsform
Undervisningen i kurset vil foregå som et samspill
mellom forelesninger, rollespill og diskusjoner i klassen. På denne måten vil
studentenes egne erfaringer brukes aktivt i kurset for å gi en bred forståelse
av teorien som anvendes.
Obligatoriske arbeidskrav
To innleveringsoppgaver som skal leveres mellom samlingene, en oppgave mellom første og andre samling, en oppgave mellom andre og tredje samling.
Vurderingsform
Hjemmeeksamen
Neste undervisningstermin
Vår 2019
Jeg ønsker å søke opptak på Konflikthåndtering og forhandlinger
Robot og automasjon, 15
studiepoeng
Kurset gir
en innføring i automasjon og er tenkt for de som arbeider som ingeniør og /eller
teknikker. Kurset fokuserer på industriell automasjon og robotteknikk, og kan
anvendes for fremstilling av tekniske løsninger. Kurset gjennomføres ved
forelesninger, filmer, øvelser og virtuelle laboratorier og behandler ulike
deler av automasjon.
Innhold Robot kjørekort og sikkerhet
Læringsmål Robot kjørekort og
sikkerhet
Studenten
skal etter kurset være i stand til å demonstrere:
Innhold Robotsimulering
Læringsmål Robotsimulering
Studenten
skal etter kurset være i stand til å demonstrere:
Innhold PLC-programmering
Læringsmål PLC-programmering
Studenten
skal etter kurset være i stand til å:
Gjennomføring
Kurset gjennomføres
som nettbasert kurs med fire obligatoriske helgesamlinger på Högskolan Väst i
Trollhättan. Det er obligatoriske nettmøter før første samling og i mellom de
resterende samlingene. Videoer og innspilte nettmøter kan følges via web. Som
deltaker har du også tilgang til laboratorie- og opplæringsmateriell på nett.
Arbeidsintegrert læring
Det
forventes at studentene presenterer og diskuterer sine relevante erfaringer fra
arbeidslivet overfor de andre studenter. Eksempler fra Industrien og
forskningsrelatert materiell vil bli brukt i undervisningen. Prosjektarbeid kan
relateres til case ved din arbeidsplass eller hentes fra Production Technology
Centre, Högskolan Väst
Eksamen
Laboratoriearbeid
i grupper med individuell vurdering og selvstendig prosjektarbeid med
individuell skriftlig og muntlig presentasjon. Undersøkelse pågår med
individuelle oppgaver. Eksamen er både nettbasert og i form av presentasjoner i
forbindelse med samlinger.
Ved bestått eksamen
mottar du diplom som viser at du har gjennomført kurset og oppnådd 15 studiepoeng i automasjon og robotprogrammering. Du
mottar også et ”robot førerkort”.
Generelle regler om eksamen ved Högskolan Väst framkommer i dokumentet
Riktlinjer för examination som du finner på www.hv.se.
Forkunnskaper
Det
anbefales at du har arbeidserfaring som ingeniør eller tekniker, og har jobbet
med automasjon.
Målgruppe
Kurset passer for de som på en eller annen måte
jobber med produksjon og gir en innføring i automasjon. Du arbeider
som produksjonsingeniør, service- og vedlikeholdstekniker, produksjonsleder,
tekniker eller lignende.
Kurs 1. samling 2. samling 3. samling 4. samling/eksamen Robot og automasjon 31. - 02. september 28. - 30. september 09. - 11. november 07. - 09. desember
Ingeniørverktøy I, 15 studiepoeng
Kurset er en innføring i tekniske verktøy for praktiserende ingeniører og teknikere. Det fokuseres på kjente ingeniørverktøy som brukes i mange forskjellige sammenhenger. Kurset gjennomføres gjennom forelesninger, filmer, øvelser og virtuelt laboratorium og behandler 3 tekniske verktøy som eksamineres hver for seg.
Innhold
Moderne ingeniørverktøy
Gjennomføring
Nettbasert kurs i kombinasjon med helge-samlinger. Deltakerne har også tilgang til laboratorie- og opplæringsmateriell på nett.
NB! Samlinger og nettmøter via Adobe Connect er obligatoriske i dette faget.
Eksamen
Individuell nettbasert eksamen. Obligatorisk deltakelse og presentasjoner på samlingene er en del av eksaminasjonen.
Forkunnskaper
Jobberfaring fra tekniske fag som ingeniør eller tekniker.
Målgrupper
Kurset passer for de som på en eller annen måte jobber med engineering metoder og gir en innføring i vanlige tekniske verktøy. Du jobber som designingeniør, testingeniør, produksjonsingeniør / engineering, service og vedlikehold teknikere, produksjonsledere, teknikere og lignende.
Samarbeidspartner/kursleverandør
HÖGSKOLAN VÄST
Finansiering
Medlemmer av Forbundet for Ledelse og Teknikk med godkjent tariffavtale* får finansiert kurset gjennom FLTs støtteordning for etter- og videreutdanning.
* gjelder ikke Hovedtariffavtalen i staten
Kurset inngår i
Ingeniørverktøy I (15 studiepoeng) er 1 av 4 kurs i Studie i Ingeniørverktøy 60 studiepoeng.
Prosjektledelse 15 studiepoeng
Kurset gir deg grunnleggende kunnskap og innsikt i prosjekt som arbeidsmetode og tilnærming i forhold til forskjellige prosjekttyper og prosjektorganisasjon.
Kurset gir deg kunnskap i hvordan arbeidsformen stiller krav til prosjektlederen. Videre utvikler du forståelse for hvilke verktøy og lederstiler du som prosjektleder kan bruke for å fremme måloppnåelse og arbeidsinnsats. Du lærer viktigheten av å etablere prosjektteam og kultur som gjør at prosjektet lykkes, samt hvilke metoder du kan anvende for å engasjere, inkludere og lede avhengig av oppgavens og organisasjonens særtrekk.
Du vil utvikle kompetanse som gjør deg i stand til kritisk vurdering av både prosess og fremdrift av prosjekter.
Prosjektledelse består av følgende tema:
Fagstoffet på kursets nettsider er ordnet i en bestemt rekkefølge, slik at du lett forstår hva du skal gjøre til enhver tid.
Du har gjennom hele studieløpet tilgang til en personlig veileder som svarer på faglige spørsmål og som kommenterer innsendingsoppgavene dine.
I tillegg har du mange muligheter til å samarbeide og kommunisere med dine medstudenter på kursets nettsider.
Her kan du lese mer om Prosjektledelse
Økonomi og usikkerhetsstyring i prosjekter 7,5 studiepoeng
Økonomi- og usikkerhetsstyring i prosjekter gir deg en innføring i økonomiske forhold i prosjekter, tar opp hvordan du skal håndtere usikkerhet, og belyser hvordan du kan bestemme og gjennomføre en hensiktsmessig kontrakts- og innkjøpstrategi.
Kurset gir deg innføring i usikkerhet i prosjekter, både positiv usikkerhet, eller muligheter, og negativ usikkerhet, eller risiko.
Du skal også bli fortrolig med prinsipper, teorier og verktøy for å håndtere usikkerhet. Du vil også få en innføring om anskaffelsesprosessen i prosjekter der det er aktuelt å foreta innkjøp av varer eller tjenester.
Økonomi- og usikkerhetsstyring består av følgende tema:
Fagstoffet på kursets nettsider er ordnet i en bestemt rekkefølge, slik at du lett forstår hva du skal gjøre til enhver tid.
Du har gjennom hele studieløpet tilgang til en personlig veileder som svarer på faglige spørsmål og som kommenterer innsendingsoppgavene dine.
I tillegg har du mange muligheter til å samarbeide og kommunisere med dine medstudenter på kursets nettsider.
Her kan du lese mer om Økonomi og usikkerhetstyring
Jeg ønsker å søke opptak på Økonomi og usikkerhetstyring 7,5 sp
Prosjektmetodikk Lean Six Sigma og Scrum 7,5 studiepoeng
Kurset lærer deg hvordan metoder kan bidra til kvalitet og kontinuerlig forbedring i forretnings og utviklingsprosesser.
Lean Six Sigma forener vestlig og asiatisk kultur i et ønske om å øke lønnsomheten, produktiviteten, effektiviteten, kvaliteten og kundetilfredsheten. Men for å øke konkurranseevnen i markedet må bedriftene forstå de omgivelsene de er en del av, og kundene. Og ikke minst må de kjenne sin egen virksomhet.
I et virksomhetsperspektiv er det tre nivåer som må ivaretas for å tilfredsstille interne og eksterne krav til en virksomhet: det strategiske, det ledelsesmessige og det operative, eller prosjektnivå. Å forstå dette og se sammenhengen mellom nivåene og nyttiggjøre seg denne kunnskapen er avgjørende for enhver bedrift.
Prosjektmetodikk Lean Six Sigma og Scum består av følgende tema:
Fagstoffet på kursets nettsider er ordnet i en bestemt rekkefølge, slik at du lett forstår hva du skal gjøre til enhver tid.
Du har gjennom hele studieløpet tilgang til en personlig veileder som svarer på faglige spørsmål og som kommenterer innsendingsoppgavene dine.
I tillegg har du mange muligheter til å samarbeide og kommunisere med dine medstudenter på kursets nettsider.
Her kan du lese mer om Prosjektmetodikk lean six sigma og scrum
Organisasjonsteori 7,5 studiepoeng
Organisasjon og ledelse gir innsikt i hvordan organisasjoner fungerer og ulike måter å konstruere organisasjoner på for å nå ulike mål og oppgaver.
Beskrivelse
Organisasjon og ledelse gir deg kunnskap om hvordan organisasjoner fungerer, at deres oppgave er å nå de mål de har satt seg, at kjernen i organisasjoner er oppgaveløsning og at organisasjoner er avhengig av å samhandle med andre for å skaffe seg tilgang til de ressursene som er nødvendig for virksomheten.
Emnet gir kunnskap i valg av organisasjonsform og hvordan organisasjonsutvikling og endring kan gjennomføres i praksis. Organisasjon og ledelse behandler også ulike typer leder stiler og atferd og hvordan dette påvirker organisasjonens medlemmer.
Fagstoffet på kursets nettsider er ordnet i en bestemt rekkefølge, slik at du lett forstår hva du skal gjøre til enhver tid.
Du har gjennom hele studieløpet tilgang til en personlig veileder som svarer på faglige spørsmål og som kommenterer innsendingsoppgavene dine.
I tillegg har du mange muligheter til å samarbeide og kommunisere med dine medstudenter på kursets nettsider.
Her kan du lese mer om organisasjon og ledelse
Jeg ønsker å søke opptak på Organisasjon og ledelse 7,5 studiepoeng
Ledelse 7,5 studiepoeng
Ledelse gir deg en generell innføring i ledelsesteorier, samarbeid og kommunikasjon i organisasjoner. Motivasjon og kompetanseutvikling er også temaer som tas opp i kurset.
Du vil få innsikt i arbeidspsykologi og hvordan denne innsikten kan brukes for å mestre samspillet i arbeidsgruppa og lederrollen på en god måte. Denne innsikt skal også gi økt forståelse av noen sentrale personalledelsesoppgaver.
Kurset fokuserer videre på ledelse ut fra hvorledes lederen oppfatter sin lederrolle i forhold til de omgivelsene han eller hun arbeider i, som; organisasjonskultur, organisasjonstype og nasjonal kultur.
Ledelse består av følgende tema:
Fagstoffet på kursets nettsider er ordnet i en bestemt rekkefølge, slik at du lett forstår hva du skal gjøre til enhver tid.
Du har gjennom hele studieløpet tilgang til en personlig veileder som svarer på faglige spørsmål og som kommenterer innsendingsoppgavene dine.
I tillegg har du mange muligheter til å samarbeide og kommunisere med dine medstudenter på kursets nettsider.
Her kan du lese mer om faget Ledelse
Arbeidsrett 7,5 studiepoeng
Arbeidsrett gir deg kunnskap om rettsreglene i forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Sentralt står partenes gjensidige rettigheter og plikter, som personaladministrasjonen i bedriften må ha god kjennskap til.
Gjennom kurset skal du lære om hovedregler, viktige enkeltregler og prinsipper innenfor arbeidsretten. Du vil lære å kunne anvende arbeidsrettslige regler i praktiske tilfeller og fremstille arbeidsrettslige emner skriftlig, og du skal lære å forstå partsforholdene i arbeidslivet - både i den individuelle og den kollektive delen av arbeidsretten.
Din kompetanse vil ha verdi også når det kommer endringer som ny lovgivning og ny litteratur. Kompetansen har derfor overføringsverdi til andre rettsområder.
Arbeidsrett består av følgende tema:
Fagstoffet på kursets nettsider er ordnet i en bestemt rekkefølge, slik at du lett forstår hva du skal gjøre til enhver tid.
Du har gjennom hele studieløpet tilgang til en personlig veileder som svarer på faglige spørsmål og som kommenterer innsendingsoppgavene dine.
I tillegg har du mange muligheter til å samarbeide og kommunisere med dine medstudenter på kursets nettsider.
Her kan du lese mer om faget Individuell arbeidsrett.
Jeg ønsker å søke opptak på Arbeidsrett 7,5 studiepoeng
Operativ personalledelse 7,5 studiepoeng
Operativ personalledelse fokuserer på hvordan en organisasjon kan håndtere sine personalressurser.
Kurset inneholder de viktigste prosessene innenfor personalledelse, og viktige sider ved det å være medarbeider.
Du vil lære hvordan du kan utarbeide en bemanningsanalyse, planlegge bemanningsressursene, rekruttere, utvikle og belønne de menneskelige ressursene for produktive formål.
Operativ personalledelse består av følgende tema:
Fagstoffet på kursets nettsider er ordnet i en bestemt rekkefølge, slik at du lett forstår hva du skal gjøre til enhver tid.
Du har gjennom hele studieløpet tilgang til en personlig veileder som svarer på faglige spørsmål og som kommenterer innsendingsoppgavene dine.
I tillegg har du mange muligheter til å samarbeide og kommunisere med dine medstudenter på kursets nettsider.
Her kan du lese mer om faget Operativ personalledelse
Jeg ønsker å søke opptak på Operativ personalledelse 7,5 studiepoeng
Bedriftsøkonomi 7,5 studiepoeng
Bedriftsøkonomi gir deg en innføring i fagområdet bedriftsøkonomi, og du får innsikt i hvordan data fra regnskapet kan benyttes i økonomiske beregninger.
Kurset vil lære deg å se sammenhengen mellom teori og praksis på det bedriftsøkonomiske feltet ut fra et ledelsesperspektiv.
Innføring i bedriftsøkonomi består av følgende tema:
Fagstoffet på kursets nettsider er ordnet i en bestemt rekkefølge, slik at du lett forstår hva du skal gjøre til enhver tid.
Du har gjennom hele studieløpet tilgang til en personlig veileder som svarer på faglige spørsmål og som kommenterer innsendingsoppgavene dine.
I tillegg har du mange muligheter til å samarbeide og kommunisere med dine medstudenter på kursets nettsider.
Du kan lese mer om kurset her: Bedriftsøkonomi
Arbeids- og organisasjonspsykologi 7,5 studiepoeng
Arbeidsmiljø og psykologi gir deg kunnskap om samspillet mellom enkeltmenneskene og menneskene i organisasjonen.
Beskrivelse
Emnet vil gi deg en innføring i psykologisk teori i et organisasjons- og arbeidsmiljøperspektiv. Videre vil du lære om psykologi knyttet til arbeidslivet. Hva som skaper et godt arbeidsmiljø vil være i sentrum. Du lærer grunnleggende teori innenfor arbeidspsykologi, og får grunnleggende verktøy for å møte mennesker i ulike situasjoner.
Emnet gir innføring i psykososiale arbeidsmiljøfaktorer, konflikter og konflikthåndtering, mobbing, gruppepsykologi, mangfold i arbeidslivet, persepsjon og attribusjonsteorier, fordommer og diskriminering. Emnet gir også en innføring i mellommenneskelig kommunikasjon og hvordan du gjennomfører en medarbeidersamtale.
Arbeidsmiljø og psykologi består av følgende tema:
Fagstoffet på kursets nettsider er ordnet i en bestemt rekkefølge, slik at du lett forstår hva du skal gjøre til enhver tid.
Du har gjennom hele studieløpet tilgang til en personlig veileder som svarer på faglige spørsmål og som kommenterer innsendingsoppgavene dine.
I tillegg har du mange muligheter til å samarbeide og kommunisere med dine medstudenter på kursets nettsider
Her kan du lese mer om faget Arbeidsmiljø og psykologi
Jeg ønsker å søke opptak på Arbeidsmiljø og psykologi 7,5 studiepoeng
Kreativitet, innovasjon og nyskapning 7,5 sp
Emnet handler om kreativitet og innovasjon samt utfordringen med å bygge innovative organisasjoner.
Beskrivelse
Kreativitet, innovasjon og nyskapning gir deg innsikt i faktorer som fremmer og hemmer kreativitet i individ, i team og i organisasjoner. I løpet av emnet vil du undersøke flere case studier av kreative organisasjoner og hvordan de strukturerer for kreativitet. Emnet øker din evne til å forstå prosessene som ligger til grunn for å generere og utvikle ideer og nyskapende løsninger, så vel som din evne til å organisere for kreativitet og innovasjon og å bygge bærekraftige kreative miljø.
Kreativitet, innovasjon og nyskapning består av følgende tema
Her kan du lese mer om Kreativitet, innovasjon og nyskapning
Fagstoffet på kursets nettsider er ordnet i en bestemt rekkefølge, slik at du lett forstår hva du skal gjøre til enhver tid.
Du har gjennom hele studieløpet tilgang til en personlig veileder som svarer på faglige spørsmål og som kommenterer innsendingsoppgavene dine.
I tillegg har du mange muligheter til å samarbeide og kommunisere med dine medstudenter på kursets nettsider
Jeg ønsker å søke opptak på Kreativitet, innovasjon og nyskapning 7,5 studiepoeng
Logistikk gir deg grunnleggende innføring i fagområdet logistikk, og innsikt i sentrale problemstillinger som verdiskapning, strategivalg og internasjonalisering.
Beskrivelse
Logistikk gir deg en grunnleggende innføring i fagområdet logistikk, og innsikt i sentrale problemstillinger som verdiskapning, strategivalg og internasjonalisering. Logistikk er et viktig fagområde for både offentlige og private virksomheter.
Logistikk-kurset legger vekt på hvordan varestrømmen styres til virksomheter, i virksomheter og fra virksomheter. Gode kunnskaper i logistikk gir konkurransefortrinn og betydelig økt lønnsomhet.
I samarbeid med aktører fra fagmiljøet er kurset utviklet for å gjøre deg bedre rustet til å forstå og engasjere deg i oppgaver knyttet til logistikk. Kurset ser på logistikk som prosess og på hvordan bruk av IT kan effektivisere logistikkprosessene.
Emneoversikt
Eksamen
Eksamen er nettbasert. For å kunne gå opp til eksamen må du ha fullført kurset. 2 innsendingsoppgaver må være bestått
Undervisningsform
Kurset gjennomføres som internettbasert fjernundervisning på læringsplattformen AddiscoLearning.
Kurset gjennomføres under veiledning av nettlærer med minimum høgskolelektorkompetanse.
Gjennom tilrettelegging av lærestoff, skriftlig tekst, forelesninger, artikler, kommunikasjon mellom lærer og student, i prategrupper, diskusjonsgrupper samt i kommunikasjon og gruppearbeid studentene i mellom skal studenten tilegne seg stoffet. Det skal leveres to obligatoriske innsendingsoppgaver som blir kommentert og vurdert av veileder. Begge innsendingsoppgavene må være bestått før studenten kan gå opp til eksamen.
Karakterskala
For bedømming brukes høyskolekarakterskala med bokstavkarakterer. Dvs. at A er beste karakter, og E er laveste ståkarakter.
Pensum
Logistikk og lønnsomhet, Universitetsforlaget, Morten Brenden.
Logistikkledelse, Cappelen Akademisk Forlag, Stein Erik Grønland.
Her kan du lese mer om faget Logistikk
Markedskommunikasjon 7,5 studiepoeng
Beskrivelse
Gjennom kurset vil du lære å planlegge og gjennomføre bedriftens kommunikasjon med markedet. Du vil gå gjennom ulike faser og steg for å gjennomføre kommunikasjonstiltak på en strategisk måte. Et sentralt mål i kurset er at du skal forstå de grunnleggende prinsippene om hvordan markedskommunikasjon virker og påvirker kundene. Markedskommunikasjon gir deg en bred innføring i de aktiviteter og prosesser som inngår i planleggingen og gjennomføringen av bedriftens kommunikasjon med markedet.
Markedskommunikasjon består av følgende tema:
Fagstoffet på kursets nettsider er ordnet i en bestemt rekkefølge, slik at du lett forstår hva du skal gjøre til enhver tid.
Du har gjennom hele studieløpet tilgang til en personlig veileder som svarer på faglige spørsmål og som kommenterer innsendingsoppgavene dine.
I tillegg har du mange muligheter til å samarbeide og kommunisere med dine medstudenter på kursets nettsider.
Her kan du lese mer om faget Markedskommunikasjon
18 måneder tilgang til læringsportal
Jeg ønsker å søke opptak på Markedskommunikasjon 7,5 studiepoeng
Merkevareledelse 7,5 studiepoeng
I denne studieenheten skal du få en innføring i hva merkevarer er og hvilke effekt effektiv merkevarebygging har for kunder og bedrifter.
Gjennomføring
Studieløpet ditt er basert på arbeid med pensum, veiledningstekster, øvingsoppgaver, innsending av obligatoriske oppgaver, samt gjennomføring av en skriftlig eksamen.
Fagstoffet på kursets nettsider er ordnet i en bestemt rekkefølge, slik at du lett forstår hva du skal gjøre til enhver tid.
Du har gjennom hele studieløpet tilgang til en personlig veileder som svarer på faglige spørsmål og som kommenterer innsendingsoppgavene dine.
I tillegg har du mange muligheter til å samarbeide og kommunisere med dine medstudenter på kursets nettsider.
Her kan du lese mer om faget Merkevareledelse
18 måneder tilgang til læringsportal
Jeg ønsker å søke opptak på Merkevareledelse 7,5 studiepoeng
Forbrukeratferd 7,5 studiepoeng
Forbrukeratferd gir deg kunnskap og forståelse om forbrukernes kjøps- og konsumatferd. Både som enkeltindivider og som del av en gruppe mennesker.
Kurset fokuserer på hvordan individet lærer og bearbeider informasjon, og hvordan dette påvirker forbrukerens oppfatning av varen eller tjenesten. Det vil bli lagt vekt på psykologiske og økonomiske teorier knyttet til forbrukeratferd.
Kurset skal gjøre deg i stand til å bruke kundeinnsikt og teorier om forbrukeratferd i praktisk markedsføring. Herunder skal du kunne analysere hvordan endringer i markedsføringsmiksen for produkter og tjenester potensielt kan påvirke forbrukerne og deres atferd.
Forbrukeratferd består av følgende tema:
Fagstoffet på kursets nettsider er ordnet i en bestemt rekkefølge, slik at du lett forstår hva du skal gjøre til enhver tid.
Du har gjennom hele studieløpet tilgang til en personlig veileder som svarer på faglige spørsmål og som kommenterer innsendingsoppgavene dine.
I tillegg har du mange muligheter til å samarbeide og kommunisere med dine medstudenter på kursets nettsider.
Her kan du lese mer om faget Forbrukeratferd
Digital Markedsføring 7,5 studiepoeng
Digital markedsføring gir deg kunnskap om web marketingmix, i tillegg til forståelse for at nettet er en kanal som har en egen forretningsarena med en annen logikk enn det tradisjonelle vare- og tjenestesamfunnets.
Planleggingen må være fundamentert i markedets behov og bedriftens konkurranseposisjon. Deretter må bedriften vite hvilke digitale løsninger som eksisterer, hvordan de fungerer, og hvilke muligheter og begrensninger som eksisterer. Generelt kan vi si at digital markedsføring er en kanalstrategi i den forstand at vi i hovedsak konsentrerer oss om distribusjon og kommunikasjon.
I dette kurset tar vi for oss digital kommunikasjon. Du vil lære å lage en plan for digital markedsføring, samt kunne lage skisser til løsninger for digital markedsføring.
Fagstoffet på kursets nettsider er ordnet i en bestemt rekkefølge, slik at du lett forstår hva du skal gjøre til enhver tid.
Du har gjennom hele studieløpet tilgang til en personlig veileder som svarer på faglige spørsmål og som kommenterer innsendingsoppgavene dine.
I tillegg har du mange muligheter til å samarbeide og kommunisere med dine medstudenter på kursets nettsider.
Her kan du lese mer om faget Digital markedsføring
Beskrivelse
Addisco i samarbeid med Høyskolen Kristiania Nettstudier og Heriot-Watt University tilbyr vi et Master of Business Administration studie av topp internasjonal klasse.
Har du ambisjoner om en lederstilling vil MBA være et naturlig valg for din karriereutvikling. Vår MBA er spesielt tilrettelagt for deg som har noen års arbeidserfaring og som ønsker å studere ved siden av å være i jobb.
Studiets styrke er dets tverrfaglighet. Som student eksponeres du for et bredt spekter av problemstillinger som er relevante i moderne forretningsvirksomheter. De ulike kursforfatterne er alle internasjonale kapasiteter innen sine fagområder, og det er imponerende å se hvordan man har klart å kombinere behov for akademisk grundighet og praktisk relevans.
MBA-graden gir deg kunnskap om emner som er grunnleggende for ledelse. Du vil utvikle analytiske ferdigheter som er uunnværlige i problemløsning og beslutningstaking. Den vil gi deg forståelse om ledelsesprosessen og menneskelig atferd i organisasjoner, og gi innsikt i skiftende forretningsklima, økonomiske, sosiale og politiske miljøer som påvirker den kommersielle verden.Studiet er krevende, og du får ingen MBA fra Heriot-Watt University uten å legge ned et stort arbeid. Belønningen kommer ved at du blir attraktiv i arbeidsmarkedet. Tilbakemeldingen fra tidligere studenter er at en MBA fra Heriot-Watt er en respektert kvalifikasjon i næringslivet og at den bidrar til å åpne de rette dørene.
Opptakskrav
Formelt opptakskrav er bachelorgrad (180 studiepoeng) eller godkjent realkompetanse (være 25 år eller eldre og inneha minimum 5 års yrkeserfaring med noe lederansvar).
Søknadsprosedyre
FLT medlemmer har to søknadsfrister i året, 01. juni og 01. november. Dette gjelder både for støtteordning og opptak til kurs. Det gjøres oppmerksom på at man må søke FLTs støtteordning for etter- og videreutdanning for hvert semester/kurs. Støtte gis til 1 - 2 fag hver gang. Det er ingen garanti for fortløpende støtte for hele studiet.
Du må først sende inn søknad til støtteordningen, dette gjøres via Addiscos søkeportal Når din søknad er godkjent for støtte vil Addisco sørge for at du mottar all nødvendig informasjon og veiledning for videre søknad til opptak på studie/kurs.
Fagplan
Studiets oppbygging består av 7 obligatoriske kursenheter og 2 valgfrie kurs. Hvert kurs har 7,5 studiepoengs arbeidsmengde og avsluttes med en skriftlig eksamen.
Fag | Med helgesamlinger | Nettstudier |
---|---|---|
EBS 1 - Organisational behaviour | Høstsemesteret | Høst og vår |
EBS 2 - Project management | Vårsemesteret | Høst og vår |
EBS 3 - Economics | Vårsemesteret | Høst og vår |
EBS 4 - Accounting | Høstsemesteret | Høst og vår |
EBS 5 - Marketing | Høstsemesteret | Høst og vår |
EBS 6 - Finance | Høstsemesteret | Høst og vår |
EBS 7 - Strategic planning | Vårsemesteret | Høst og vår |
EBS X - Elective units | Ingen samlinger | Høst og vår |
Organisasjonsatferd
En
organisasjon må hele tiden tilpasse seg endringer i konkurransemiljøet.
Effektiviteten avhenger av arbeidsstyrkens motivasjon og atferd.
For å utnytte arbeidsstyrkens ferdigheter på best mulig måte, må organisasjonen tilby de rette insentivene, utvikle effektive team, utforme et attraktivt arbeidsmiljø og håndtere dynamikken som oppstår ved organisasjonsendringer.
Temaer
Gjennomføring
Gjennomføring av dette kurset er basert på arbeid med pensum. Du vil få
tilgang til Edinburgh Business School sin learning web hvor du finner pensumtekster,
flervalgsoppgaver, ulike case, eksempler på eksamen og en «test eksamen».
Samlinger/forelesninger
Helgesamlingene gjennomføres i Høyskolen Kristiania sine lokaler i Oslo. Det
gjennomføres to forelesingshelger Første samling avholdes 15. – 16. september
og andre samling gjennomføres 10. – 11. november. Helgene er intensive med åtte
timer både lørdag og søndag (kl 9-17). Undervisningen foregår på engelsk, og all
litteratur er på engelsk.
Tidsbruk
Organisasjonsatferd er kalkulert til å ha en arbeidsmengde på ca. 200
arbeidstimer. Kurset gir 10 studiepoeng.
Studiets styrke er dets tverrfaglighet. Som student eksponeres du for et bredt
spekter av problemstillinger som er relevante i moderne
forretningsvirksomheter. De ulike kursforfatterne er alle internasjonale kapasiteter
innen sine fagområder, og det er imponerende å se hvordan man har klart å
kombinere behov for akademisk grundighet og praktisk relevans.
Eksamen
05. desember, 3 timers skriftlig oppmøteeksamen. Eksamen kan
avlegges i Oslo, Trondheim, Bergen eller Stavanger.
Kurset inngår i følgende studium
Organisasjonsatferd kan inngå i studiet Master of Business
Administration som tilbys av Heriot-Watt University Edinburgh.
MBA studieinformasjon
MBA-graden gir deg kunnskap om emner som er grunnleggende for ledelse.
Du vil utvikle analytiske ferdigheter som er uunnværlige i problemløsning og
beslutningstaking. Den vil gi deg forståelse om ledelsesprosessen og
menneskelig atferd i organisasjoner, og gi innsikt i skiftende
forretningsklima, økonomiske, sosiale og politiske miljøer som påvirker den
kommersielle verden.
Accounting
Accounting gir deg en forståelse for teknikkene bak føringen av finans- og driftsregnskapet samt styrkene og svakhetene ved disse teknikkene.
Beskrivelse
Kurset gir deg forståelse på vesentlige områder. Du vil lære hva du skal se etter i resultatregnskapet og balansen for å få et innblikk i konkurrentenes økonomiske styrke, og naturligvis også bedriften du selv jobber i.
For å avgjøre hvor mye du skal ta betalt for produktene dine, må du vite hvor mye de koster, og dette er som kjent vanskelig å fastslå. Den som skal ta effektive beslutninger, må ha en forståelse for teknikkene bak føringen av finans- og driftsregnskapet samt styrkene og svakhetene ved disse teknikkene. Dette lærer du i dette kurset.
Temaer
Gjennomføring
Gjennomføring av dette kurset er basert på arbeid med pensum. Du vil få tilgang til Edinburgh Business School sin learning web hvor du finner pensumtekster, flervalgsoppgaver, ulike case, eksempler på eksamen og en «test eksamen».
Samlinger/forelesninger
Helgesamlingene gjennomføres i Høyskolen Kristiania sine lokaler i Oslo. Det gjennomføres to forelesingshelger Første samling avholdes 13. – 14. oktober og andre samling gjennomføres 17. – 18. november. Helgene er intensive med åtte timer både lørdag og søndag (kl 9-17). Undervisningen foregår på engelsk, og all litteratur er på engelsk.
Tidsbruk
Accounting er kalkulert til å ha en arbeidsmengde på ca. 200 arbeidstimer. Kurset gir 10 studiepoeng.
Studiets styrke er dets tverrfaglighet. Som student eksponeres du for et bredt spekter av problemstillinger som er relevante i moderne forretningsvirksomheter. De ulike kursforfatterne er alle internasjonale kapasiteter innen sine fagområder, og det er imponerende å se hvordan man har klart å kombinere behov for akademisk grundighet og praktisk relevans.
Eksamen
05. desember, 3 timers skriftlig oppmøteeksamen. Eksamen kan avlegges i Oslo, Trondheim, Bergen eller Stavanger.
Kurset inngår i følgende studium
Organisasjonsatferd kan inngå i studiet Master of Business Administration som tilbys av Heriot-Watt University Edinburgh.
MBA studieinformasjon
MBA-graden gir deg kunnskap om emner som er grunnleggende for ledelse. Du vil utvikle analytiske ferdigheter som er uunnværlige i problemløsning og beslutningstaking. Den vil gi deg forståelse om ledelsesprosessen og menneskelig atferd i organisasjoner, og gi innsikt i skiftende forretningsklima, økonomiske, sosiale og politiske miljøer som påvirker den kommersielle verden.
Markedsføring
I svært konkurransedyktige markeder kan et produkts eller en tjenestes
suksess eller fiasko avgjøres av beslutningene du tar med hensyn til
markedsføring. Dette kurset hjelper deg å ta de riktige beslutningene.
Kurset vil også hjelpe deg med å utvikle og implementere markedsføringsstrategier og -programmer som utnytter firmaets situasjon på best mulig måte.
Temaer
Gjennomføring
Gjennomføring av dette kurset er basert på arbeid med pensum. Du vil få tilgang til Edinburgh Business School sin learning web hvor du finner pensumtekster, flervalgsoppgaver, ulike case, eksempler på eksamen og en «test eksamen».
Samlinger/forelesninger
Helgesamlingene gjennomføres i Høyskolen Kristiania sine lokaler i Oslo. Det gjennomføres to forelesingshelger Første samling avholdes 15. – 16. september og andre samling gjennomføres 10. – 11. november. Helgene er intensive med åtte timer både lørdag og søndag (kl 9-17). Undervisningen foregår på engelsk, og all litteratur er på engelsk.
Tidsbruk
Marketing er kalkulert til å ha en arbeidsmengde på ca. 200 arbeidstimer. Kurset gir 10 studiepoeng.
Studiets styrke er dets tverrfaglighet. Som student eksponeres du for et bredt spekter av problemstillinger som er relevante i moderne forretningsvirksomheter. De ulike kursforfatterne er alle internasjonale kapasiteter innen sine fagområder, og det er imponerende å se hvordan man har klart å kombinere behov for akademisk grundighet og praktisk relevans.
Eksamen
04. desember, 3 timers skriftlig oppmøteeksamen. Eksamen kan avlegges i Oslo, Trondheim, Bergen eller Stavanger.
Kurset inngår i følgende studium
Marketing kan inngå i studiet Master of Business Administration som tilbys av Heriot-Watt University Edinburgh.
MBA studieinformasjon
MBA-graden gir deg kunnskap om emner som er grunnleggende for ledelse. Du vil utvikle analytiske ferdigheter som er uunnværlige i problemløsning og beslutningstaking. Den vil gi deg forståelse om ledelsesprosessen og menneskelig atferd i organisasjoner, og gi innsikt i skiftende forretningsklima, økonomiske, sosiale og politiske miljøer som påvirker den kommersielle verden.
Finance
Forskjellige investeringsprosjekter genererer forskjellige
kontantstrømmer og forskjellige risikonivåer. Problemet er at bedriftene må
velge blant konkurrerende alternativer med hensyn til hvor de skal bruke
midlene, siden de vanligvis har begrenset tilgang på kapital.
Finansielle verktøy gjør det mulig å redusere en forvirrende rekke av kontantstrømmer spredt over flere tidsperioder, til netto nåverdier som er enklere å sammenligne. Disse verktøyene gjør det mulig å anvende økonomiske effektivitetsprinsipper på en streng måte.
Finansielle konsepter kobler også selskapsdrift og kapitalmarkedene. Det er umulig å forstå aksjemarkedets atferd uten å ha en forståelse for prinsippene bak finansanalyse.
Temaer
Gjennomføring
Gjennomføring av dette kurset er basert på arbeid med pensum. Du vil få tilgang til Edinburgh Business School sin learning web hvor du finner pensumtekster, flervalgsoppgaver, ulike case, eksempler på eksamen og en «test eksamen».
Samlinger/forelesninger
Helgesamlingene gjennomføres i Høyskolen Kristiania sine lokaler i Oslo. Det gjennomføres to forelesingshelger Første samling avholdes 15. – 16. september og andre samling gjennomføres 10. – 11. november. Helgene er intensive med åtte timer både lørdag og søndag (kl 9-17). Undervisningen foregår på engelsk, og all litteratur er på engelsk.
Tidsbruk
Finance er kalkulert til å ha en arbeidsmengde på ca. 200 arbeidstimer. Kurset gir 10 studiepoeng.
Studiets styrke er dets tverrfaglighet. Som student eksponeres du for et bredt spekter av problemstillinger som er relevante i moderne forretningsvirksomheter. De ulike kursforfatterne er alle internasjonale kapasiteter innen sine fagområder, og det er imponerende å se hvordan man har klart å kombinere behov for akademisk grundighet og praktisk relevans.
Eksamen
Dato ikke bestemt, 3 timers skriftlig oppmøteeksamen. Eksamen kan avlegges i Oslo, Trondheim, Bergen eller Stavanger.
Kurset inngår i følgende studium
Finance kan inngå i studiet Master of Business Administration som tilbys av Heriot-Watt University Edinburgh.
MBA studieinformasjon
MBA-graden gir deg kunnskap om emner som er grunnleggende for ledelse. Du vil utvikle analytiske ferdigheter som er uunnværlige i problemløsning og beslutningstaking. Den vil gi deg forståelse om ledelsesprosessen og menneskelig atferd i organisasjoner, og gi innsikt i skiftende forretningsklima, økonomiske, sosiale og politiske miljøer som påvirker den kommersielle verden.
Strategic planning
En leders største utfordring er å finne mening i et vidt spekter av informasjon, og bruke verktøy og teknikker som egner seg når de skal drive organisasjonen gjennom et komplekst og stadig skiftende konkurransemiljø.
Kompleksiteten i det virkelige liv kan struktureres som en prosess som involverer målsetting, analyse av konkurranseposisjonen, valg av strategi, implementering av strategien og tilpasning til tilbakemeldinger over tid.
Strategisk planlegging handler først og fremst om å kunne tenke effektivt, og bruk av den strategiske prosesstilnærmingen krever også god forståelse for de andre kjerneområdene.
Temaer
Gjennomføring
Gjennomføring av dette kurset er basert på arbeid med pensum. Du vil få tilgang til Edinburgh Business School sin learning web hvor du finner pensumtekster, flervalgsoppgaver, ulike case, eksempler på eksamen og en «test eksamen».
Samlinger/forelesninger
Helgesamlingene gjennomføres i Høyskolen Kristiania sine lokaler i Oslo. Det gjennomføres to forelesingshelger Første samling avholdes xx. – xx. måned og andre samling gjennomføres xx. – xx. månedr. Helgene er intensive med åtte timer både lørdag og søndag (kl 9-17). Undervisningen foregår på engelsk, og all litteratur er på engelsk.
Tidsbruk
Strategic planning er kalkulert til å ha en arbeidsmengde på ca. 200 arbeidstimer. Kurset gir 10 studiepoeng.
Studiets styrke er dets tverrfaglighet. Som student eksponeres du for et bredt spekter av problemstillinger som er relevante i moderne forretningsvirksomheter. De ulike kursforfatterne er alle internasjonale kapasiteter innen sine fagområder, og det er imponerende å se hvordan man har klart å kombinere behov for akademisk grundighet og praktisk relevans.
Eksamen
xx. måned, 3 timers skriftlig oppmøteeksamen. Eksamen kan avlegges i Oslo, Trondheim, Bergen eller Stavanger.
Kurset inngår i følgende studium
Strategic planning kan inngå i studiet Master of Business Administration som tilbys av Heriot-Watt University Edinburgh.
MBA studieinformasjon
MBA-graden gir deg kunnskap om emner som er grunnleggende for ledelse. Du vil utvikle analytiske ferdigheter som er uunnværlige i problemløsning og beslutningstaking. Den vil gi deg forståelse om ledelsesprosessen og menneskelig atferd i organisasjoner, og gi innsikt i skiftende forretningsklima, økonomiske, sosiale og politiske miljøer som påvirker den kommersielle verden.
Arbeidslederstudiet er et tilbud fra Addisco i samarbeid med Høgskulen på Vestlandet som retter seg primært mot FLT medlemmer som er underlagt arbeidslederavtalen. Studiet er ment å styrke kompetansen til hver enkelt slik at du blir tryggere i utøvelsen i rollen som arbeidsleder.
Variabel |
Tekst |
Målsetting |
Gjennom kompetanseheving innenfor sentrale fagområder skal vi styrke deltakeren i rollen som utøvende dyktig Arbeidsleder |
Leverandør |
Høgskulen på Vestlandet |
Tittel |
Arbeidslederstudiet |
Arbeidsmengde |
30 sp – 4 fag a 7,5 sp |
Varighet |
2 semestre, start januar 2019 – slutt desember 2019 |
Studiet består av følgende Kurs |
1. Organisasjon og ledelse 2. Økonomi 3. Gruppe og teamledelse 4. Konflikthåndtering |
Oppmelding |
Deltakeren blir oppmeldt til hele studiet |
Undervisningsmetode |
Forelesninger, oppgaver, veiledning og gruppearbeid. 2 helgesamlinger pr fag. Totalt 4 samlinger pr semester |
Antall deltakere |
Inntil 20 stk |
Kan inngå i |
Kursene kan påbygges slik at de kan inngå i Bachelorgraden. NB! Påbyggingskurs vil bli tilbudt som ren fjernundervisning. |
Målgruppe |
Arbeidsledere FLT |
Ytterligere informasjon om programmet |
Agile metoder er spesielt rettet mot deg som arbeider med forandringsarbeid og som jobber i prosjekter. Kurset er en solid videreutdanning for deg som allerede har gjennomført kurs i prosjektledelse og/eller Lean.
Den smidige arbeidsformen stammer fra IT og systemutvikling og er basert på helt nye måter å tenke på og hvordan man jobber i prosjekter. Agile betyr smidig eller fleksibel. Agile inkluderer metoder som støtter et stadig skiftende arbeidsliv, og kurset gir deg oversikt over de ulike metodene. Kurset gir deg kunnskap om likheter og forskjeller mellom tradisjonelle prosjektmetoder og smidige prosjektmetoder og viser koblingen til Lean som har ulik tilnærming og verdier. Du får kunnskap om hvordan du kombinerer og integrerer de ulike metodene for å drive prosjekter i ulike arbeidsforhold. Agile-metoder kan med hell integreres i en tradisjonell prosjektmodell, men er også egnet for oppgaver og problemløsning i vanlige operasjoner.
Kurset er rettet mot prosjektledere, prosjektmedarbeidere og linjeledere, men passer også for andre målgrupper som arbeider med endring og forbedring. Nøkkelord er samhandling, samarbeid, kundeorientering og hurtig respons på endringer. Bruk av fleksible metoder er egnet for organisasjoner som arbeider i henhold til beste praksis prinsippet.
Innhold
Undervisning
Forelesningene vil foregå hos Högskolan Väst i Trollhättan. Oppstartssamlingen i form av et Skypemøte vil foregå i uke 11. Første samling vil være helgen 29. - 31. mars og andre samling avholdes 24. - 26. mai.
Les om vår bruk av cookies her
og våre regler for personvern her